Küüslauku ja ebaküdooniat väärindav pereettevõte on hädas motiveeritud tööjõu leidmisega

Tekst: Liilit Kirss
Pildid: Heikki Avent

Väike-Maarja vallas asuvas Ärina külas tegutseb Vinkymon OÜ, väike Eesti perefirma, mis on pühendunud kohalike supertoitude, ebaküdoonia ja küüslaugu tutvustamisele ja levitamisele. Ettevõtte missiooniks on tuua tarbijateni unikaalsed maitseelamused, sealhulgas ebaküdoonia limonaadid, vahuveinid ja küüslaugutooted. Vinkymon OÜ unistab ka eksporditurgudele jõudmisest.

„Elus peab alati midagi juhtuma, et uued asjad sünniksid,“ räägib Rando Vink, Vinkymon OÜ tegevjuht ja üks asutajatest. Aasta 2012 tõi muutuse ka nende perre: Rando ema jäi tööta. Istuti perega maha ja mõeldi, kuidas leida eeskätt talle rakendust. “Kuna oli vaid umbes 10 hektarit maad, pidime tõsiselt mõtlema, mida saaksime teha,“ selgitab Rando. Õnneks oli siseringis olemas toidutehnoloogia ekspert – tädi, kes töötas moositööstuses Valgamaal. Tema soovitusel otsustati hakata kasvatama ebaküdooniat, mis seni oli olnud ilutaim, millest vanavanemad talveks suhkrusiirupis maiust tegid.

„Esialgu vaatasid vanemad mind nagu oleksin peast soe,“ meenutab Rando. Esimesed taimed istutati loominguliselt. Täna saab uhkusega näidata, kuidas mitte taimi istutada. Õnneks on need taimed kõik aastad kenasti teeninud. Järgmise kahe aasta jooksul plaanitakse istandust uuendada ja vanad taimed väärikalt pensionile saata.

Mürgised seemned ja hirmkallid kanepiõisikud

Ebaküdoonia ja küüslauk erilised just nende toitainete sisalduse tõttu. Ebaküdoonia sisaldab ohtralt C-vitamiini ja erinevaid mineraale. “Oleme Vinkymonis uurinud ebaküdooniat väga põhjalikult. Google pakub erinevaid andmeid, kuid üks oluline nüanss on sageli tähelepanuta jäänud – ebaküdoonia seemned on äärmiselt mürgised. Meil oli plaanis teha seemnejahu, kuid saatsime viimasel hetkel seemned Itaalia laborisse analüüsi. Kui vesiniktsüaniidhappe piirnorm on 20 mg/kg kohta, siis laborist tuli tagasi tulemus 600 mg/kg kohta. 280 mg/kg kohta on juba tappev kogus. Seega palun veenduge enne erinevate viljade seemnete tarbimist, et need on ohutud,“ hoiatab Rando.

Uute tooteideede sünniprotsess ettevõttes on tõeline loominguline väljakutse. “Olen suur ideede generaator,” ütleb Rando, selgitades, kuidas supermarketites ringi vaadates tihti uued mõtteid tekivad. Näiteks, kui vaatad joogiletti, mõtled, millised maitsed võiksid ebaküdooniaga hästi kokku sobida. Retseptikatsetusi on olnud palju. Kõige eksootilisem idee ebaküdoonia limonaad kanepiõisikuga, mille retsept juba kolm aastat sahtlis ootab. Probleemiks hind – 15 eurot pudel. “Kui keegi suudab kanepiõisikute kasvatamise ja müügiga hakkama saada, oleme valmis idee ellu viima.”

Eelnevad kogemused on õpetanud, et toote väljatöötamine ei ole lihtne. Näiteks esimese traditsioonilise limonaadi puhul kestis katsetamine terve aasta. Praegu kestab uue toote väljatöötamine 4-7 kuud. Tegeletakse retsepti, disaini ja maitsete testimisega. Vahel ei sobi maitsed üldsegi. Õnneks on küüslaugu puhul protsess lihtsam. Uue toote väljatöötamine võtab umbes kolm kuud. Igat sammu läbi viies otsitakse pidevalt täiuslikku tasakaalu, et luua maitseelamusi, mis tõeliselt silma paistavad.

Tooteid disainib Rando elukaaslane Liisi, kes on andnud olulise panuse ettevõtte visuaalsesse identiteeti. “Kui alguses oli meie logo mesilane, mis pidi sümboliseerima puhast loodust, siis appi tulnud agentuur tõstatas küsimuse miks mesilane, see sümboliseerib ju mett?’. Nii kadus mesilane ja andis teed julgematele värvidele, mida ettevõte praegu kasutab. “Trükkisin etiketid füüsiliselt välja, läksin kaubandusse, panin need teiste toodetega kõrvuti ja sain aru, et see ei tööta,” selgitab Rando. Kuigi julged värvid on paljudele üllatuseks, oli see teadlik eesmärk: väikese ettevõttena paistetakse silma eristuvate värvidega.

Pandeemia tõuked ja uued strateegilised sammud

Pandeemia tõi Vinkymoni tegevuses kaasa olulisi muudatusi ja suunas ettevõtte strateegiat uude suunda. Varem keskenduti maheda ja kvaliteetse tooraine tootmisele, et eristuda odavamatest konkurentidest, kuid COVID-19 sundis Vinkymoni ümber hindama oma fookust. Ettevõtte juht selgitab, et pandeemia andis vajaliku tõuke liikuda tooraine tootmiselt kõrgema väärtusega toodete arendamise suunas.

Praeguseks on tehtud edukaid samme ja saavutatud märkimisväärseid tulemusi. Vinkymon on otsustanud vältida hinnasurvet tooraineturul, suunates oma tegevuse spetsiifilistele niššidele, mis võimaldavad vältida konkurentsi madala hinnaga toodetega. Toodete puhtus ja kõrge kvaliteet on ettevõtte filosoofia keskmes, kusjuures rõhutatakse, et see on saavutatud keemiliste ainete kasutamiseta. Samas seisab Vinkymon nüüd silmitsi uue väljakutsega: hoida sama kvaliteeti ka sisse ostetud toorainet kasutades.

Ettevõte investeerib uutesse tehnoloogiatesse ja automatiseerimisse, et vähendada inimvigade võimalust ja tagada stabiilne kvaliteet. Näiteks plaanitakse märga küüslauku kuivatada oma seadmetega ning teha kvaliteedikontrolli, et toode säiliks aastaringselt. Lisaks arendatakse uusi ärisuundi, sealhulgas looduslike magusainete tootmist kaunviljadest ja teraviljadest, mis aitavad ettevõttel turul edasi liikuda ja konkurentsis püsida.

Musta küüslaugu maagia

Eesti toidutööstuses on viimastel aastatel tekkinud huvitav ja innovaatiline trend, mis toob esile uued lähenemised tuntud koostisosadele. Üks selline trend on musta küüslaugu kasutamine. Kuigi must küüslauk pole Eestisse uus toode, on kohalikud tootjad leidnud sellele värske lähenemise.”Ostsime endale spetsiaalse musta küüslaugu ahju, et vältida väävlit sisaldava valge küüslaugu tõsiseid lõhnaprobleeme,” märgib Rando. See ahju soetamise motiiviks oli ühtlasi vajadus leida alternatiiv tavalise küüslaugu pulbrile, mis tihti säilitab oma tugevad lõhnad.

Küpsetamise ja fermenteerimise protsess, mida nad oma toodete valmistamiseks kasutavad, on samuti tähelepanuväärne. “Ahju mahub korraga 200 kilogrammi küüslauku, millest saame lõpuks 170 kilogrammi toodet. Protsess kestab 25 päeva ning temperatuur varieerub 50-85 kraadi vahel,” selgitab Rando. “Protsess jaguneb kaheks osaks: fermentatsiooniks ja kuivatamiseks. Esimese tsükli lõppedes saame valida, kui kuivaks toode lõpuks kuivatada. Oleme katsetanud erinevaid kuivatamisperioode – näiteks 15 päeva kuivatatud küüslauk meenutas kummikommi.”

Oleme loonud mitmesuguseid tooteid, sealhulgas musta küüslaugu ketšup, teriyaki kastme ja isegi lihakastme pohla lisandiga. Viimane, näiteks, sai Soome messil väga positiivset tagasisidet.
Musta küüslaugu pasta lisamine leiva koostisosana on tõstnud selle populaarsust,” märgib Rando, tuues näiteks Päts OÜ leiva, kus must küüslauk on saanud positiivset tagasisidet.

Ampsud ja lonksud presidendi peol

Koostöid on teisigi, nagu näiteks Jaanihansoga loodud vahuveinide sari. Unikaalse maitse ja traditsioonilise valmistusmeetodiga Õuna-ebaküdoonia vahuvein, on saanud positiivset vastukaja ja olnud isegi Eesti Presidendi Vastuvõtu ametlik tervitusjook. See sisaldab kohalikku mett ja ei ole filtreeritud, pastöriseeritud ega sundkarboniseeritud, on tõestanud oma kvaliteeti.

Eestis on küüslaugutooted leidnud tee ka teiste tootevalikute hulka, näiteks küüslaugukrõpsud ja fermenteeritud küüslauk. Rando tõdeb: “Inspiratsiooni saime jahimeeste kokkutulekult, kus ühe vanema härra küüslauk oli hitt oma ainulaadse maitse tõttu. Katsetusd viisid selleni, et presidendi vastuvõtul serveeriti suupistena meie küüslauku praetud musta leiva ja suitsuse seapõsega.”

Kriitilised otsused väikeses ringis

Pereettevõtte juhtimine toob endaga kaasa väljakutseid ja õppetunde, mida ei saa ainult raamatutest lugeda, vaid tuleb ise läbi elada. Meie ettevõttes, kus eri põlvkondade inimesed töötavad koos, on olnud keerulisi hetki, kuid ka väärtuslikke õppetunde. “Olen valinud suuna, et esialgsete katsetuste juures toimetan mina ja toidutehnoloog. Kriitilised otsused tuleb teha väiksemas ringis,” ütleb Rando. Peresiseseid vaidlusi on oluline vältida, et vähendada liigset konflikti. “Tunneme üksteist ja teame, kes süveneb või kes ütleb emotsiooni ajel, et see ei kõlba kuskile,” lisab ta.

Tuleviku osas on mõtlemapanev küsimus, kuidas edasi minna, kui ema ja isa ühel päeval pensionile lähevad. Hea töötaja on see, kes armastab oma tööd. Palgatöötajad keskenduvad sageli ainult igakuisele palgale, mitte töö kvaliteedile. “Olen kindel, et ühel päeval, kui ema ja isa astuvad kõrvale, saame hakkama.”

Agroturismi vallas on Vinkymon teinud suuri edusamme. Sel aastal külastas meid esmakordselt umbes 40 inimest, kes said nautida meeldivat ja harivat kogemust. “Ema ja tädi olid kohal, rääkisime ajaloost, näitasime põldu ja korraldasime toodete degusteerimise,” kirjeldab juht. Külastajad said villida limonaadi klaaspudelitesse ja külastada talupoodi. “Grupp jäi väga rahule,” tõdeb ta. Nüüd pakub meie ettevõte külastajatele tõelist maatööd ja peresoojust, pakkudes tehase- ja põllutuure, degusteerimist ning poekülastust.

Tegevusalad

Tegevusalad

Maakonnad

Maakonnad