Koduköögist maailmavallutajaks – Wösel seilab äädikaga globaalsetele turgudele

Wöseli käsitööäädikaid ja innovaatilisi tervisetooteid loov ettevõtjatandem Katrin ja Taavi Sepp alustasid 17 m² koduköögist, millest on seitsme aastaga arendatud 600 m² suurune tootmine. Teekonnal on olnud väljakutseid hüppeliselt kasvanud kuludest pingutusteni  eksporditurgudele laienemisel, ent tänu järjepidevusele ja loovusele on saadud kodumaal armastatud tootjaks. 

Teekond algas isiklikust vajadusest 

Sarnaselt paljude teiste käsitöötootjatega sai ka Wöseli lugu alguse vajadusest oma menüü ja eluviis pisut tervislikumaks muuta. Alustati vaikselt ja teise töö kõrvalt: Katrin katsetas aastaid eri asju, millest oma ettevõtmist kujundada, Taavi aga oli merel ja pigem investori rollis, kuni äädikas meest ennast aitas ja ta Katrini ettepanekuga seda teistelegi pakkuda kaasa läks. Koroona-aasta märtsis, kui oli selge, et Wösel nõuab üha enam pühendumist ja valminud e-pood töötab täistuuridel, tuli Katrin põhitöölt ära.  

Kasvuga kaasnesid väljakutsed

Kasvada sooviva väiketootja suurim väljakutse on paari kinnitusel võtta laenukohustused, samas kui müügiga nii kiiresti järele ei jõua. Uus hoone pidi Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (PRIA) toetusega valmima mullu detsembris, ent sai enam-vähem valmis mais, pärast mida võttis kuid kasutusloa taotlemine.

Ruumide vahetamisega sai välja vahetatud ka masinapark: nüüd aitavad aega kokku hoida suured mahlapressid, shrube ja shotte ei pea enam pudelitesse kallama veneaegsete piimakannudega ega korke käsitsi peale keerama. Kui varem tehti segu valmis ja villiti koostööpartneri juures, siis nüüd tehakse seda oma purgiliinil.

Toode peab endale meeldima

Wöseli edukamaid tooteid on Katrini ja Taavi kinnitusel olnud ingveri-sidruni-mee shrub, mis tuli nende juurde ise. “Ühel jõululaadal astus meie juurde baarmen, kes ütles, et te teete ju shrubi, mispeale me hakkasime guugeldama ja selgus, et oleme tõepoolest endi teadmata valmistatud äädikasisaldusega joogipõhja,” selgitab Taavi.

“Toode peab olema innovaatiline, maitsev ja meeldima meile endile, aga ka pakend peab hea välja nägema. Uue tuote väljatulek võtab umbes pool aastat. Kuna peame kõik ära tegema ise koos mõne töötajaga, see võtab palju aega ja on ka kulukas, tuleb aastas umbes 2–4 toodet,” lisab ta.

Arenguruumi on nii kodu- kui ka välismaal

Eestis turg ettevõttel lõpuni avastatud ei ole: uus hoone annab rohkem võimalusi ja mõeldud on ka müügispetsialistide kaasamisele. Sõprussuhteid on loodud nii Saudi-Araabia kui ka Dubaiga, aga kaalutud on ka Rootsi turule minekut. “Olen kaks korda käinud maailma suurimal toidumessil Dubais ja mullu leidsin sealt edasimüüja, kes on väga huvitatud shottidest, tegi oma tiimiga isegi nende turule vastavad sildid ja sertifitseeris tooted. Siinkohal tahaksin tänada Ettevõtluse Arendamise Sihtasutust (EAS), kes sellistel messidel käimist võimaldab, kuna väiketootjana sinna ise minna ei jaksaks,” räägib mees.

“Rootsiga seoses oleme EAS-i ja Eesti Kaubandus-Tööstuskoja kaudu liitunud ühe projektiga ja meil on abistaja, kes teeb meile sealse turu ülevaadet ja aitab otsida edasimüüjat. Ka Soome ja Läti turul oleme toimetanud, viimasel on meil eestlasest vahendaja,” lisab Katrin. 

Paari sõnul tuleks kasuks, kui riik saaks kohalike tootjate tootmist mingi maksuga soodustada, näiteks vähendada käibemaksu või ära jätta ettevõtte tulumaksu ja suhkrumaksu. “Kui PRIA toetab maapiirkonna ettevõtjaid, siis maa mõistet võiks kuidagi teisiti võtta, kuna Eestis on ju kõik peale Tallinna või Tartu ääremaa,” ütleb Katrin.

Alkohoolsete jookide lugu algas Olustverest 

Wöseli alkohoolsete jookide brändi Söul lugu algas sellest, et Katrin ja Taavi läksid õppima Olustvere teeninduskooli ja jookide tehnoloogia õppeaines oli praktikakohustus. “Kuna see tuli teha kange alkoholi tootja juures, mõtlesime lüüa kaks kärbest ühe hoobiga ja läksime õunasiidrit  destilleerima. Üks asi viis teiseni ja sündis sõsarbränd Söul,” räägib Katrin. 

“Klientide tagasiside on olnud hästi positiivne ja auhinnatud on nii õuna-ingveri napsu kui ka džinni. Hästi põnev uus toode on sinist värvi Indigo vodka, mis muutub kokteilis happelise vedelikuga kokku puutudes roosakaks,” lisab Taavi. 

Raskused on ületamiseks

Pereettevõtte ja -elu ühendamine paari sõnul esialgu väga hästi välja ei tulnud, ent vanemad on tänulikud kolmele kuueaastaste vahedega sündinud pojale, et nad nii mõistlikud on olnud. “Suurem on abistanud väiksematega ja ka ise oleme neid kordamööda vaadanud. Ka enda lõbustused oleme kraadi vähemaks keeranud, et teistel oleks hea,” selgitab Katrin.

Aasta esimesed kuud on ettevõtte jaoks vaiksemad, suvel aga on hästi palju laatasid. Näiteks sel aastal oldi kõik nädalavahetused laatadel, vahel ka mitmel korraga. Septembrist algab õunakorje Saaremaa õunaaedadest, kuna igas ettevõtte tootes on sees õun. “Oktoobri keskel läheb lahti jõuludega seotud hullumaja: pakume tooteid ettevõtete jõulukottidesse ja ka eraisikud hakkavad jõuludele mõtlema. Virrvarr kestab detsembri lõpuni välja,” räägib ta.

Agroturismi panustamiseks hoitakse tööpäeviti kella 9–17 lahti tehasepoodi, samuti pakutakse eelneval kokkuleppel suurematele gruppidele degustatsioone ja tehasetuure.

Tulevikku vaadates keskendub ettevõte paaril lähiaastal olemasolevate toodete täiendamisele: kui need on perfektsemaks, mugavamaks, toimivamaks muudetud, saab vaadata, kas ja mis suunas on vaja kasvada.

Lemmiktooted pidevalt muutuvad

Paari lemmiktooted muutuvad kogu aeg, ent Taavi lemmik on praegu vaarika-margarita shrub, mis küll laiadele massidele nii hästi peale ei minevat nagu passion või rabarberi shrub, aga mille hapukus läheb hästi kokku tekiilaga. Katrin aga toob oma lemmikuna välja  ebaküdooniasisaldusega switcheli

Ellujäämise moto on järjepidevus ja töökus

Wöseli ellujäämise moto on järjepidevus ja töökus. “Ei saa mõelda, et ma täna ei viitsi, suuda ega lähe – tuleb seada fookus, mida ja miks teed. Võib-olla on imeinimesi, kes suudavad korraga tegeleda 3–4 asjaga, aga meie oleme valinud selle ühe vao ja künname seda edasi. Kavatseme roppu moodi töö tegemist jätkata, kuniks see hakkab korralikult vilja kandma,” kinnitavad Katrin ja Taavi.    

Fakte

2014 valmistati koduaia suveõuntest esimene äädikas 
2017 suve lõpus loodi ettevõte ja pandi käärima esimene kogus toorõunamahla
2018 kevadel valmisid esimesed tooted – klassikaline õunasiidriäädikas ja õunasiidriäädikas meega
2024 tootevalikus on kuus eri maitsega shrubi joogipõhja, Eesti turul ainulaadne heinategija jook switchel, koos TalTechiga väljatöötatud terviseshotid ja palju muud.

Tekst: Liilit Kirss
Pildid: Heikki Avent

Tegevusalad

Tegevusalad

Maakonnad

Maakonnad