Pajumäe Talu erilised tooted ja kliendid

Pajumäe talu peremees Viljar Veidenberg on oma toodetega eestlastele nii hinge pugenud, et tarbijad on nõus nende eest kallimat hinda maksma. Selline tõsiasi selgus, kui tallu saabus otsustav hetk, kus kaalukausil oli ka tegevuse lõpetamine. 

Pajumäe talu kasvatab tänasel päeval mahe teravilja ning teeb maitsvaid mahepiimatooteid. Veel aasta tagasi oleks saanud siia lisada ka, et talu peab piimalehmakarja. “Lehmi enam meie talus pole, sest eelmine aasta tegime kalkulatsioone ja tuli välja, et kõikide asjadega ei saa korraga tegeleda. Numbrid näitasid, et mida kiiremini me oma tegevuse lõpetame, seda vähem endale kahjumit teeme,” meenutab Viljar. Kui see info klientidele teatavaks tehti, siis klientide tagasiside üllatas Viljarit kohe korralikult. “Nad soovisid, et jätkaksime piimatoodete tootmist ning kinnitasid, et soovivad meie toodete eest lausa 50% rohkem maksta. See ei kõlanud meile kuidagi usutavalt, aga midagi muud ka üle ei jäänud. Otsustasime, et katsetame siis ära. Selgus, et meie kliendid olid päriselt nõus selle kallima hinna eest Pajumäe talu tooteid ostma.” 

Klientide üllatav käitumine

Nii sai tootmisega finantsid korda, kuid lehmakarjast tuli siiski loobuda. “See oleks vajanud suuri investeeringuid, et lehmadel oleks hea ja inimestel ka, kes nende eest hoolitsevad.” Viljar näeb seda positiivses võtmes. “Nüüd on meil võimalus väärindada teiste talude toodetud mahepiima. Muidu oleks see läinud suure tõenäosusega tavameiereisse tavalise piima hinnaga. Me maksame kõrgemat hinda ja teeme nendest maitsvaid mahepiimatooteid. Mulle tundub küll, et siin kõik võidavad.” Lisaks on nüüd talus võimalik senisest veelgi paremini keskenduda toodete müügile ja tootmisele. 

Viljar tunneb ise ka, et Pajumäe talu tegemistel on sellel aastal uus hoog sees. “Varem levis sõna meie toodete headusest vaid suust suhu, mis on hindamatu turundus, kuid nüüd tegeleme turunduse ja müügiga uuel tasemel.” Hiljuti liitus Pajumäe taluga ka turundusinimene ning sotsiaalmeediaga tegelev spetsialist. 

Piimahinna langus ja esimesed tooted

Esimesed Pajumäe talu tooted nägid ilmavalgust 1998-ndal aastal. See oli see aeg kui piima kokkuostuhind tugevalt langes. “Me olime siis just saanud valmis uue lüpsilauda, kuhu oli planeeritud ühtlasi elamine lüpsjale. Juhuks, kui ta soovib ööseks jääda. Aga sisse ta ei saanudki kolida, sest hakkasime seal hoopis piima töötlema, kuna seal oli kenasti juba vesi ja kanalisatsioon sees.” Esimesed Pajumäe talu tooted olid maitsestamata jogurt ja – kohupiim. “Poelettidele nad kuhugi ei jõudnud. Müüsime neid tuttavatele ja lähikondsetele.”

Hetkel on Pajumäe talu brändi alt müügis umbes 70 erinevat toodet, kui arvestada sisse ka kõik erinevad pakendi suurused. “Me teeme siin ju võid, koort, juuste, kohupiimakreeme ja jogurteid ning eks see number on pidevalt kasvav, sest meil on oma väikses meiereis väga lihtne uusi tooteid teha. Suurtes tootmistes on see keerulisem. Meil on palju käsitööd ja see ongi meie pluss,” ütleb Viljar.  Lisaks enda toodetele, toodetakse Pajumäe talus ka alates selle aasta maikuust Saidafarmi mahetooteid. “Saidafarm otsustas, et tema rohkem piimatooteid ei tee. Meil on selline usalduslik suhe, et nad andsid oma retseptid meie valdustesse ja leppisime kokku mõlemale osapoolele sobiva koostöövormi.” 

Lemmikud ja mitte veel lemmikud

Kuigi üldiselt oskab Viljar ennustada, millised tooted müüvad eriti hästi, siis ühe tootesarja tagasihoidlikud müüginumbrid on tema jaoks üllatavad. “Meie valikus on madaldatud rasvasisaldusega kohupiimad ja jogurtid. Nad on valgurikkad ja tervislikud, aga nad ei ole veel väga populaarsed. Võibolla on asi selles, et me pole veel neid jõudnud väga turundada,” ütleb ta ning lisab, et hinna poolest on tegemist odavama sarjaga, sest rasv on kallim ja seda on seal vähem. 

Kõige enam müüvad aga klassikalised tooted nagu rosina kohupiimakreem, maitsestamata kohupiim, maitsestamata jogurt ja toorpiim. Järjest paremini on hakanud minema  juustudel. 

Viljarile endale meeldib aga vanilli kohupiimakreem. “See on tõesti hea toode. Panen sinna teinekord peoga veel rosinad juurde. Mulle meeldib kui rosinad on sellised kõvad, leotamata.” Tema isiklikku esikolmikusse mahuvad veel ka kaks mustika toodet– mustika kohupiim ning jogurt. “Mustikamaitselised asjad meeldivad mulle väga.” 

Pajumäe tallu on võimalik minna ka ekskursioonile. “Tahame näidata kõike, mida talus teeme. Räägime talu ajaloost, näitame traktoreid ja muid masinaid, millega teravilja toodame. Räägime, kus kohast piim tuleb ning vaatame sisse piimatöötlemise ruumidesse. Loomulikult lõpetame ekskursiooni talus tehtud piimatoodete maitsmisega. Kes soovib, saab ka talutooteid kohapealt osta,” ütleb Viljar ning lisab, et viimasel ajal on läinud päris populaarseks erinevate töötubade korraldamine. “Näiteks õpetame lastele, kuidas ise kohupiimakreeme segada.” 

Kuigi piimakarja enam pole, siis on Viljari päevad ikka tegemisi täis. Sellist tüüpilist üheksast viieni tööpäeva tavaliselt pole. Asjad, mis on vaja sellel päeval ära teha, tuleb teha ära olenemata sellest, mis kell on. Küsimuse peale, mis teda motiveerib seda kõike tegema ütleb Viljar hästi. “Tahaks ju ikka teha midagi sellist, millest inimestele kasu on.”

Tegevusalad

Tegevusalad

Maakonnad

Maakonnad